סודה קאוסטית - זה טבעי?

bubbles lavender 3

זהו פוסט שני בנושא סודה קאוסטית (הנה קישור לפוסט הקודם), והפעם בואו נדבר קצת על תהליך היצור שלה ועל -ה- שאלות: האם זה טבעי? האם היצור מזהם? וממה בעצם עשויה סודה קאוסטית?

הזכרתי את זה בקצרה בפוסט הקודם, סודה קאוסטית מיוצרת מנתרן כלורי. ובמילים אחרות… מלח. כן כן, מלח רגיל לכל דבר. תהליך ההפקה מאוד פשוט ולמעשה אפשר אפילו להכין אותו בבית (בעזרת האמצעים המתאימים). מבלי להיכנס יותר מדי לפרטים כימיים, לוקחים מלח טהור, מערבבים אותו עם תמיסת מים, ואז מעבירים בהם זרם חשמלי. התמיסה מתפרקת לשני חלקים: החלק הראשון הוא סודה קאוסטית, והחלק השני הוא הגז כלורין, כלומר כלור.
וזהו! בעזרת פעולה אחת פשוטה קיבלנו שני חומרי ניקוי מאוד יעילים. לא מדובר בתהליך מזהם, אין תוצרי לוואי שיש צורך להיפטר מהם, וזה מיוצר מחומר גלם שהוא מאוד זמין וזול.

למעשה, יש ביקוש גבוה הרבה יותר לכלור מאשר לסודה קאוסטית, ולכן היא בעצמה תוצר הלוואי של תעשיית הכלור למרות שנעשה שימוש די רחב בסודה קאוסטית בתעשיות שונות- נייר, מזון, תעשיית הטקסטיל וכמובן סבונים.

אומנם אפשר להתווכח ולהגיד שבגלל שזה חומר שעבר עיבוד מסויים הוא אינו טבעי. כמובן שזה נושא שהוא שנוי במחלוקת בעיקר כי הוא לא מדיד- איפה בדיוק עובר הגבול בין טבעי לסינטטי?
לדעתי האישית, כל עוד התוצר הסופי מיוצר מחומר שקיים בטבע, הוא עובר עיבוד יחסית מינימלי והוא לא מעורבב עם חומרים שיוצרו במעבדה- זה חומר טבעי. בסופו של דבר כמעט כל חומר גלם יעבור עיבוד כזה או אחר- שמנים וחמאות עוברים כבישה וסינון, חימרים ופיגמנטים טבעיים מטוהרים ממתכות כבדות ושמן אתרי מופרד ומזוקק מהצמח.

אגב, למרות שהיא מיוצרת ממלח, הטעם שלה הוא דווקא מאוד מאוד חמוץ- כמו של מלח לימון או בטרייה (מה, אף פעם לא ליקקתם בטרייה כשהייתם קטנים? איזו ילדות עשוקה!). למה הפרט ההזוי הזה רלוונטי? כי בעבר, כשלא הייתה דרך מדוייקת לבדוק בסיסיות של סבון, נעשה שימוש בשיטה שנקראת zap test, או במילים אחרות- לוקחים את הסבון ו… מלקקים אותו. מרגישים טעם איכסה של סבון? מעולה, הכל תקין. חמוץ לכם ממש? אופס, הסבון בסיסי מדי.
זו לא שיטה נעימה במיוחד אבל היא בהחלט אפקטיבית ויש אנשים שמשתמשים בה עד היום.

וזהו להפעם! בשבוע הבא הבא נדבר קצת על ההיסטוריה של הכנת הסבון, ועל האם קיימות חלופות לסודה קאוסטית (רמז: לא בדיוק).
דניאלה

2 מחשבות על “סודה קאוסטית- זה טבעי?”

  1. תודה רבה על המידע המפורט כאן ובכלל באתר שלך. אני כן מכירה שיש דרך להמנע מהסודה הקאוסטית (עוד לא ניסיתי בעצמי..) מחכה לפוסט ההמשך 🙏

    1. היי חן! בשמחה, אני מתכננת עוד כמה פוסטים בנושא בקרוב 🙂
      כעיקרון אין דרך להימנע משימוש בחומר קאוסטי בשביל להכין סבון (סודה לסבון מוצק ואשלגן קאוסטי לסבון נוזלי), פשוט כי לא תיווצר ריאקציה כימית שתהפוך את החומרים לסבון.
      מה שכן, יש חומרים אחרים שעושים את אותה עבודת הניקוי של סבון- יש צמחים מסויימים בטבע שמכילים חומר שנקרא ספונין, שעושה עבודת ניקוי עדינה ולאחרונה מתחילים לעשות בו שימוש בקוסמטיקה הטבעית. ויש כמובן פעילי שטח אניוניים שאותם את מכירה כאל-סבון. רוב פעילי השטח האלה סינטטים (וחלקם אגרסיבים, כמו SLS ודומיו), אבל יש גם פעילי שטח עדינים יותר המופקים מצמחים, שבהם, לדוגמה, אני משתמשת עבור השמפו המוצק שלי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שימו לב!

החנות תהיה סגורה בין התאריכים 24.3-1.4. לא יהיה מענה טלפוני והזמנות שיתקבלו בתאריכים הנ"ל ישלחו ב-2.4
נתראה בקרוב! :)