רשימת חומרים מן החי במוצרי קוסמטיקה

WhatsApp Image 2021-06-06 at 18.17.05

לצערי יש טעות שאני רואה שחוזרת על עצמה אצל אנשים שמנסים להימנע משימוש במוצרים מן החי, והיא להסתפק בבדיקה של תו הארנב כדי לוודא שהמוצר לא נוסה על בעלי חיים. הבעיה היא שהתו בודק אך ורק אם המוצר נסה על בעלי חיים, ולא את התכולה של המוצר, וכך יוצא שיש מוצרים רבים עם התו שמכילים חומרים מן החי, או לחלופין מוצרים אחרים שלא מכילים חומרים מן החי אבל כן נוסו על בעלי חיים. אלה שני נושאים שונים שצריך לבחון בנפרד.

הבהרה: זאת לא רשימה מלאה, יש מוצרים רבים נוספים וחלק מהחומרים האלה יכולים להופיע ברשימת הרכיבים עם שם שונה. בנוסף, עם הזמן למדו להפיק חלק מהמוצרים האלה בצורה סינטטית/ מהצומח. אעדכן על חומרי גלם נוספים ברגע שאדע עליהם.

**הרשימה עודכנה לאחרונה בתאריך 28.3.2022 ** 

שמנים מהחי: בחו"ל נעשה שימוש מאוד רחב בשומנים מהחי כשמן בסיס זול לסבונים בעיקר. רוב הסבונים המיובאים, כולל הרבה מותגים ידועים שלא אנקוב בשמם, מכילים שומן בקר, כבשים ואפילו חזיר. ברשימת הרכיבים הם בדרך כלל יהיו רשומים כsodium tallowate, sodium lardate.

שעוות דבורים, דבש, פולן וכו' (beeswax): בכל החומרים שמגיעים מדבורים נעשה שימוש רחב בהמון מוצרי קוסמטיקה שונים. החל משפתונים, קרם לחות, סבונים ועד מוצרים אנטי אייג'ינג. קיימות שעוות נוספות כמו שעוות פראפין (שעשויה מנפט), או שעוות רבות מהצומח, כמו שעוות סויה.

Squalene: גם כאן יש שתי גרסאות- אחת צמחית ואחת מופקת מכבד של כריש. הוא אנטי אייג'ינג עוצמתי ומשתמשים בו בדיאודורנטים, קרם לחות, ומשחות אנטי אייג'ינג. אני רוצה לציין לטובה שככל שעוברות השנים כך רוב החברות עברו לשימוש בסקוולן מן הצומח.

משי/ חלבון משי: נקרא גם silk, silk amino acids, silk proteins. משי נותן מרקם קטיפתי למוצרים ועשיר בחלבון, נעשה בו שימוש בסבונים, קרמים ומוצרי שיער. יש לציין שחלק גדול מהמשי למוצרי קוסמטיקה מגיע מפקעות שהגולם כבר בקע מהן- בניגוד לטקסטיל שהורג את הגלמים גדי להפיק חוטים ארוכים.

Lanolin: מופק מצמר כבשים, נמצא בעיקר במוצרי לחות לשיער ולשפתיים- שפתונים, ליפ גלוס, אודם וכו'.

גליצרין: גליצרין הוא תוצר לוואי של תעשיית הסבון, ולכן הוא יכול להיות מופק מהחי, מהצומח או משמנים סינטטים. גליצרין סינטטי ומהחי הם משמעותית זולים יותר להפקה, ולכן כל עוד לא נכתב בפירוש שהוא מופק מהצומח, יש סיכוי גדול שהוא סינטטי/ לא טבעוני. הוא לחותן ונעשה בו שימוש כמעט בכל סוג של מוצר קוסמטי.

Casein/sodium caseinate/caseinate/milk protein: קזאין הוא החלבון בחלב פרות, נעשה בו שימוש במרככים ומוצרי שיער שונים. אפשר להפיק אותו גם מחלב מהצומח (וגם כאן, האפשרות יקרה יותר ורוב הסיכויים שיהיה רשום בפירוש שזה מהצומח).

Shellac: חומר דמוי שרף שמפרישות נקבות חרקים ממין מסויים. משתמשים בו בעיקר בלקים ומוצרים לטיפוח הציפורניים והשיער.

Carmine/cochineal/natural red 4/E120: פיגמנט אדום חזק שמיוצר מזן של כנימות. קיים באודם, סומקים, ולקים לציפורניים.

Keratin: קרטין הוא אחד החומרים שבונים את השיער והציפורניים שלנו, ולכן נעשה בו שימוש רחב במוצרי שיער וטיפוח ציפורניים. הוא מופק משיער וקרניים של בעלי חיים שונים, וקיימת גרסה טבעונית שמיוצרת מחלבון סויה או שמן שקדים.

N-Acetyl Glucosamine: מיוצר משריונות של סרטנים ולובסטרים. נמצא במוצרים לשיפור מראה העור, כמו קרמים נגד פיגמנטציה.

Guanine: קשקשים טחונים של דגים. נותן מרקם נוצץ ופנינתי למוצרים, ולכן גם בו משתמשים בלקים וגם בהרבה מוצרי איפור.

Stearic Acid: חומר בסיס להכנת קרמים, מרככי שיער, סבונים ומסיכות. גם חומצה סטארית יכולה להיות מיוצרת משמנים החי או הצומח במקביל.

Ambergris: טוב, קצת מביך, אבל אמברגריס (מילולית: ענבר אפור) הוא חומר גלם יוקרתי בעולם הבישום וקיים בהמון בשמים מפורסמים. ו… הוא מופק מהפרשות של לוויתנים. יאפ.

Castor/Castoreum: לא לבלבל עם castor oil, שזה שמן צמחי שעשוי מקיקיון. קסטוריום הוא חומר גלם נפוץ מאוד בבשמים בגלל הריח החזק שלו. אין דרך נעימה להגיד את זה, אבל מדובר בהפרשה שנוצרת על ידי בלוטת הריח של הבונה הקנדי והאירופאי. תמצאו אותו בחלק גדול מהבשמים היוקרתיים של החברות המובילות- שנל, דיור וכו'.

Hyaluronic acid/Sodium Hyaluronate: בטח יצא לכם לשמוע על נפלאות החומצה ההיאלורונית. לצערי הרב ולאחר מחקר מעמיק בנושא אני יכולה להגיד שחומצה היאלורונית אינה טבעונית. חומצה היאלורונית מופקת על ידי בקטריות שונות שנוצרות בהתססה של חומרים מן החי (לא אפרט כאן אבל הרשימה מאוד לא נעימה).
אומנם יש חברות שטוענות שהן משתמשות בחומצה היאלורונית ממקור צמחי, אבל לצערי לא הצלחתי למצוא הוכחה חותכת לכך. עד כמה שידוע לי ומשיחות עם מומחים בנושא, כנראה שאין אפשרות לייצר אותה ללא חומרים מן החי כלל.

** עדכון לתאריך 28.3.2022 **

אני רוצה להוסיף לרשימה הזאת רשימת משנה של חומרי גלם שהיו מופקים בעבר מהחי, אבל כיום הם טבעונים לחלוטין.

Cetyl alcohol הוא הראשון בהם. בעבר הוא היה מופק משומן של ראשתן גדול ראש (לויתן זרע), אבל כיום הוא טבעי וטבעוני לחלוטין, ומיוצר משמנים צמחיים. הוא כיף ומעשיר בלחות, ותמצאו אותו בקרמים מפנקים, מרככים ומוצרי שיער.

מוזמנים לשתף עם חברים שהנושא קרוב לליבם, וכמובן להוסיף בתגובות חומרי גלם נוספים שמקורם מהחי ולא נכללים ברשימה הזאת. לצערי יש הרבה כאלה.

דניאלה

לעוד כתבות

SLS לעומת SLSA – מה ההבדל?
אם אתם מתעניינים בחומרי גלם ובמה עשויים התכשירים הקוסמטיים שלכם, רוב הסיכויים שאחד החומרים הראשונים שלמדתם לזהות הוא SLS. אבל יש לו אח עם שם דומה ותכונות שונות לגמרי…

האם סבון טבעי מייבש את העור?
ממה נגרמת תחושת היובש בשימוש בסבונים טבעיים והאם אפשר להימנע ממנה? איך בכלל סבון מנקה את הגוף?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שימו לב!

החנות תהיה סגורה בין התאריכים 24.3-1.4. לא יהיה מענה טלפוני והזמנות שיתקבלו בתאריכים הנ"ל ישלחו ב-2.4
נתראה בקרוב! :)